سند ثبت مزار گل در میراث فرهنگی

لینک دانلود

http://s4.picofile.com/file/7856083117/IRANSHAHR_14116.pdf.html


موضوعات مرتبط: اماکن ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 17:24 | نویسنده : mohandes |

کتاب خانه خیر بزرگوار جناب اقای فرزین و پاره از شرح حال ایشان را در این مطلب مشاهده می کنید.

غلامرضا فرزين گل

ايشان در شهر بيرجند مشغول فعاليت هستند. از شهريور 1380 تا كنون با ساير همكاران و خيرين محترم 232 مدرسه احداث نموده اند . از جمله كارهاي خيرخواهانه ايشان در روستای گل مي‌توان به احداث يك باب كتابخانه عمومي ، احداث يك خوابگاه شبانه روزي با ظرفيت 85 نفر و احداث يك كودكستان  به نام مادر ايشان ( عذرا فرزين) را می توان نام برد.


موضوعات مرتبط: اماکن ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 16:51 | نویسنده : mohandes |

امکانات

مردم این روستا از آب، برق، تلفن خانگی، سیستم مخابراتی تلفن همراه ، پست بانک،بهیاری ،سد خاکی ،سد پلاستیکی، برخوردارند. همچنین امکانات آموزشی از دبستان تا راهنمایی برای دختران و پسران و همچنین کتابخانه عمومی مجهز به کتاب های جدید نیز در اختیار مردم این روستا می‌باشد. فضای سبز و پارک نیز در مرکز این روستا ساخته شده‌است. کانال کشی قنات‌ها و مزارع، ایجاد استخر پرورش ماهی، بازگشایی راه خاکی گل از بالای کوه باقران و نزدیک شدن به بیرجند، کمک به بهسازی بافت فرسوده و قدیمی روستا، توجه بیشتر به روشنایی معابر، احیای مزار شیخ شمس الدین خلوتی و ساخت چند زائرسرا در آن مکان، ایجاد کارخانه و کارگاه صنایع تبدیلی و گیاهان دارویی و راه اندازی ایستگاه تحقیقات کشاورزی به ویژه زعفران، سالن چند منظوره و مجموعه ورزشی، پاسگاه انتظامی  از خواسته‌های اهالی است.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 16:35 | نویسنده : mohandes |

با سلام لطفا در مورد مطالب نظر بدین 

کاربرانی که در روستای گل هم زندگی حتما نظر بدن.

مدیریت سایت


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 16:30 | نویسنده : mohandes |

 مسجد جامع

از اماکن تاریخی و مذهبی روستای گل می‌توان به مسجد جامع اشاره کرد که قدمتی چند صد ساله داشته و دارای ماذنه و شبستانی زیباست و ثبت آثار ملی شده‌است. از لحاظ سبک معماری جزو نمونه‌های قابل توجه در منطقه به شمار می‌آید . این بنا شامل سردر ورودی، دهلیز شبستان ستوندار، صحن، پایاب و دو ایوان می‌باشد ورودی بنا که از لحاظ معماری وتزئینات وابسته مهمترین و با ارزشترین بخش بنا محسوب می‌شود دارای تزئینات انبوه گچبری و با طرحهای اسلیمی و رسمی بندی می‌باشد. شبستان بنا دارای چهار ستون چهار ضلعی به قطر حدود سیزده سانتیمتر و نه گنبد می‌باشد.در دو طرف جنوب غرب و شمال شرق صحن دو ایوان قرار دارد که دارای قوس کلیل می‌باشد. براساس سنگ لوح موجود، تاریخ ساخت این بنا سال ۱۱۷۷ هجری قمری و بانی آن ((محمد حسین بن حاج محسن)) مشهدی است و دو سنگ نوشته مربوط به سال‌های ۱۱۷۷ و ۱۱۹۱ هجری قمری در ایوان ورودی آن نصب شده‌است.


موضوعات مرتبط: اماکن ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 16:13 | نویسنده : mohandes |

روستای گل یکی از بزرگترین روستاهای تولید زعفران خراسان می باشد.

ارزش غذایی زعفران

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب كاهش چربی  و كلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيری كننده از بيماريهای قلبی و سرطان، تقويت کننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بيماريهاي پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، يرقان، پيش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شكم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

زعفران به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

زعفران گیاه ضد افسردگی

مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است. بر اساس تحقیقات امروزی نیز نتیجه گرفته شده است که زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و این در حالی است که بر اساس تب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده اند. بر طبق نتایج این تحقیقات استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یك فنجان چای زعفران برای تمدداعصاب توصیه می شود. زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد.

 

زعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی

بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا زعفران در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیبها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلولهای آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماریهای ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

خواص ضد سرطانی زعفران

زعفران خواص ضد سرطاني دارا می باشد و به عنوان يك داروي ضد تومور و جمع كننده راديكالهاي آزاد عمل مي‌كند. بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده است که مواد آنتی اكسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشند. بر اساس نتایج این بررسی بنظر می رسد که استفاده از زعفران، از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می كند و در ترمیم مولكول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.

البته مصرف بی رویه زعفران عوارضی نیز دارد:

مضررات مصرف بی رويه زعفران:

مصرف بی رويه زعفران مضر می باشد و باعث استفراغ، كاهش ضربان قلب، خون ريزي از بيني، خون ریزی از پلك ها و لب و موجب سر گيجه، بي حالي، زردي پوست و عوارض خطرناك ديگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.

زعفران عامل سقط جنین و یا برطرف کننده سخت زایی :

رقیه و سحر کامران سامانی در پژوهش خود با موضوع درمان سخت زائی با مصرف زعفران در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم ارائه شد، نشان دادند که خوردن زعفران در زمان حاملگی، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. بر طبق پژوهش آنان مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌ها ست می‌تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در  نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد و زایمان را آسانتر می سازد.

زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین که درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می‌شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می‌ گذارد بنابراین با مصرف صحیح زعفران میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد را افزایش داد و از سخت زائی جلوگیری کرد.

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:

مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از 5 گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد. اما مصرف 5 گرم زعفران در يك وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

مصارف زعفران :

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنايع غذایی مانند سوسیس سازی، در شيرينی سازی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید مشروبات الکلی و غیر الکلی بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنايع لبنی و غیره استفاده می شود.


موضوعات مرتبط: محصولات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 15:18 | نویسنده : mohandes |


موضوعات مرتبط: شهدای گل ، اماکن ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 15:10 | نویسنده : mohandes |

شهيد رجب جان احمدي گل 
تاريخ تولد :1340 نام پدر :علي
تاریخ شهادت : 23/4/1361 محل تولد :خراسان /بيرجند /گل (خوسف) 
طول مدت حیات :21 محل شهادت :كوشك (شرق بصره)
مزار شهید :روستاي گل از توابع شهرستان بيرجند
رجب جان احمدي گل، فرزند علي سال 1340 در روستاي «گل»از توابع شهرستان بيرجند استان خراسان در خانواده‌اي مذهبي و زحمتکش متولد شد و چون در سيزدهم رجب، روز ميلاد حضرت علي (ع)‌ به دنيا آمده بود رجب نام گرفت.دوران کودکي و تحصيلات ابتدايي را در روستاي گل سپري نمود روستاي محل زندگي‌اش فاقد مدرسه راهنمايي بود از اين رو رجب با برادرش که دوره سپاهي دانش را در يکي از روستاهاي ورامين مي‌گذراندند همراه شد و سال اول راهنمايي را در آن روستا سپري کرد.سپس به بيرجند رفت و دوره راهنمايي را به پايان رساند. دوره متوسطه را در مرکز آموزش کشاورزي محمديه تمام کرد سپس در سپاه پاسداران مشغول خدمت شد. پس از گذراندن دوه سه ماهي آموزشي در مشهد، به عنوان فرمانده دسته لشگر 5 نصر تيپ 18 جوادالائمه (ع) به جبهه اعزام شد هميشه به فکر آخرت بو و به مستمندان کمک مي‌کرد اوقات بيکاري را به کمک پدر و مادر مي‌شتافت و به مطالعه‌ي مجلات و کتب مذهبي و تبليغات انقلابي و پخش رهنمودهاي امام همت مي‌گماشت به مسجد و نماز و روزه‌ پاي بندي عجيبي داشت و به روحانيت بسيار علاقمند بود آرزوي او پيروزي جمهوري اسلامي ايران و سلامتي حضرت امام (ره)‌و باز شدن راه کربلا و شهادت بود.سرانجام در بيست و سوم تيرماه سال 1361 در ايام شهادت مولايش، در عمليات رمضان شرکت کرد و در جبهه‌ي «کوشک» شرق بصره در سن 21 سالگي به فيض عظيم شهادت نايل آمد پيکر پاکش در زادگاهش به خاک سپرده شد.


موضوعات مرتبط: شهدای گل ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 15:2 | نویسنده : mohandes |

با سلام

این وبلاگ در جهت معرفی روستای گل از توابع بیرجد و مرکز دهستان براکوه است.

مدیریت وبلاگ mohandes


موضوعات مرتبط: اماکن ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 14:46 | نویسنده : mohandes |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.